Etusivu           Roosa           Amorodio d'Acheronte           Colorado

Vastauksia kysyville part. 2

keskiviikko 16. marraskuuta 2011

Kääk, kysymyksiä vaan satelee ja satelee! Yritän vastata kaikkiin, mutta en tiedä kerkeänkö edes tähän part. 2 postaukseen vastaamaan kaikkiin :D Katsotaan..


Miksi rupesit kisaamaan juuri kenttää?
Laji on muistaakseni aina kiehtonut minua. Olen aina tykännyt hypätä maastoesteitä ja korpisen tallilla muistan kun kyhäsimme jassun (jasmy) kanssa vaikka minkälaisia risuesteitä maastoon jotta pääsisimme hyppäämään maastoesteitä :D Kotitreenit ovat monipuolisia ja se ehkä viehättää että pitää yrittää olla mahdollisimman hyvä joka lajissa. Mielestäni hyvä ratsastaja osaa hypätä hyvin ja mennä myös koulua hyvin. Ja tietysti se että tulos tulee monesta osakokeesta, joten se yhden puomin pudotus estekokeessa ei ehkä kaada maailmaa :)

Mitä merkkejä suosit ratsastusvaatteissa?
Kääk, niinkuin jo aijemmin vastasin, en ikinä ole ollut mikään merkkiratsastaja. Mutta tykkään kyllä Kingslandin takeista ja huppareista jne. En omista kuin muutaman, koska olen niin pihi että harvoin uskallan tuhlata säästöjäni 100e huppareihin ja monen sadan euron takkeihin.. Mutta ratsastushousuissa lempimerkki on ehdottomasti Pikeur, istuu parhaiten ja kestää parhaiten.

Entä mitä merkkejä Loren varusteissa?
Ihan kaikkea! Hööksistä Horzeen, Prestigestä Kiefferiin. Lorella on sekä "halpakamaa" että laadukasta :) Equiline on satulahuovissa ehdoton suosikkini, ja pyrinkin ostamaan jatkossa vain tämän valmistajan huopia, enkä mitään 20e sohvatyynyjä.. Kisoihin toki yritän aina laittaa ne laadukkaimmat ja hienoimmat kamat!

Monta kypärää omistat? Minkä merkkisiä?
Omistan 2 kypärää. Charles Owen Wellington Classicin ja sitten GPA Speed airin.

Kuinka usein käytte maastossa?
Pyrin käymään maastossa ainakin kerran viikossa, ellen useammin. Talvella maastoilut jää usein viikonlopulle koska en kerkeä tallille valosanaikaan, ja pimeässä metsässä kulkeminen ei todellakaan ole kivaa..

Minkälainen Lore on maastossa?
Varma. Tosi kiltti ja johtajahevonen. Meidän tallin nuorten hevosten omistajat aina pyytävät meitä maastoon seuraksi, koska Lore ei hätkähdä mitään :D

Jodphurit vai saappaat?
fiftyfifty! Käytän molempia :) Saappaita ehkä enemmän, mutta omistan myös kengät ja chapsit. Esimerkiksi nyt käytän kenkiä ja chapseja kun saappaista hajosi vetoketju enkä ole vielä korjauttanut kun ei ole sitä 50e laittaa siihen.. Katotaan millon saan aikaseksi.

Korkein hyppäämäsi este?
ööh... hyppään todella harvoin hevosen kanssa korkeutta, tai hyppykerrat kotona ilman valmentajaakin voi varmaan laskea 1 käden sormilla Loren kanssa. Mutta jos en väärin muista niin joskus on tainut tulla 140cm ylitettyä :)

Kuinka usein ratsastat Lorella?
n. 4 kertaa viikossa. Lorella käy vuokraaja 2 kertaa viikossa ja sitten ainakin 1 vapaapäivä viikossa.

Kuinka kauan sulla menee yleensä tallilla?
Noin 2-4h. Riippuu jäänkö rupattelemaan kavereiden kanssa, kuinka kauan ratsastan jne. Sitten kun teen tallivuoroja niin tunteja vierähtää vähintään kaksinkertainen määrä.

Jännitätkö ennen kisasuoritusta?
Jännitän! Olen aina ollut hirveä jännittäjä, mutta vuosien myötä jännitys on kyllä kadonnut itse suorituksen aikana, pystyn keskittymään täysin siihen mitä olen tekemässä :) Paitsi kouluradalla.... Se onki sitte eri juttu ;D

Onko Lore maneesitallilla?
tällä hetkellä on.

Onko sulla muita lemmikkejä?

On :) Koko elämän aikana on tullut omistettua vaikka minkälaisia karvapalloja mutta tällähetkellä mulla on Leevi-koira. Jota on näkynyt esim. Emmin (3mmmi youtubessa) kulisseissa videoissa sekoilemassa :D Mun oma karvaturre<3 Sitten kotoa löytyy äitin vesikilpikonna Tumppi :)

Onko sulla erikseen este- ja koulusatula?
On, koulusatulana on joustorunkoinen Trekker master ja este/kenttäsatulana Prestigen Paris D.

Tykkäätkö ostella uusia ratsastusvaatteita ja hevoselle varusteita?
Tykkään. Harmi vaan en tee niin kauhean usein kun ei ole varaa. Mutta joskus kun on ylimääräistä niin saatan ostaa pari juttua piristeeksi.

Mitkä on Loren vahvuuksia koulussa, esteillä ja maastoesteillä?
Hmm.. Koulussa se on näyttävä, komea, sillä on hienot liikkeet (tosin niitä pitää saada kisoihin vielä paljon enemmä esiin). Esteillä se on varma, rehellinen ja yritteliäs. Maastossa se on ihan tykki nykyään :) Menee kaikki esteet suurella innolla ja jos joku vähän jännittää niin mun ei tarvii ku vähä karjasta nii yli mennään eikä meinata!

Mitä sun pitäis parannella omassa ratsastuksessa?
Heh, tästä listasta tulis liian pitkä jos rupeen kaikkea listaamaan. Mutta mun istunta on omasta mielestä kamala koulussa. Lorella on niin hirmuhankalan liikkeet että mun on vaikea löytää kaunista istuntaa siellä.. Ja sitten haluaisin paljon herkemmät kädet. Toki Lore on niin iso hevonen että sen kanssa nyt ei ikinä saakkaan mitään höyhenenkevyttä tuntumaa. Tossa nyt on päälimmäiset jutut mitkä haluaisin korjata, mutta aina on paljon parannettavaa!

Onko sulla ajokortti? Jos on onko sulla pikku-e(C1E)?
On. Ja on pikku-e, mutta mikä toi C1E on? Tarkottaaks se kuorkkikorttia? Sitä mulla ei ole :)

Pahin ratsastus onnettomuus ?
Pelottavin ratsastuskokemuksesi?
Varmaankin kun tipuin 2009 alkuvuodesta tosi pahasti kaverin hevoselta ja olin viikon sairaalassa. Hevonen oli aikamoinen rodeopolle ja oli nakanut ystävänikin useamman kerran ketoon. Olin silloin rohkea ja itsevarma ratsastaja ja olin pysynyt jo muutamat rodeot kys. hevosen selässä. Sitten kyseisellä kerralla hyppäsin n. 90cm pystyn ja hevonen lähti suoraan esteen päältä jo rodeottamaan ja sai ohjat kädestäni, mulla ei ollut mitään mahkua pysyä selässä ja lensin kauniissa kaaressa hevosen eteen jonka jälkeen tämä laukkasi ylitseni ja potkasi päähän ja selkään. Makasin ku kuollut ruho kentän keskellä. En pystynyt liikuttamaan jalkojani puoleen tuntiin ja luulin jo että ne olivat halvaantuneet. Potku selkään oli osunut sellaiseen kohtaan että se puudutti jalkani. Medihelit ja kaikki siinä tuli paikalle, ja mulle oli leikkaus-salikin avattu sairaalassa, mutta ihmeen kaupalla mulle ei sattunut mitään ruhjevammoja enempää. Toki en pystynyt kävelemään viikkoon kovan potkun ansiosta. Mutta luita ei murtunut eikä sisäelimiä vahingoittunut. Lääkärit eivät voineet uskoa silmiään ja piti minua sen takia seurannassa viikon. He sanoivat että minulla oli varmasti hyvä suojelusenkeli paikalla :) Fyysisiä traumoja tästä ei jäänyt, mutta aron tänäpäivänäkin kovasti pukittelevia hevosia.

Kauan sulla kestää laittaa Lore kuntoon ennen ratsastusta?
joku 5-30min. Riippuu onko kiire vai ei, kuinka hyvin harjailen ja tarviiko varusteita säätää.

Tämä nyt ei ole varsinainen kysymys mutta haluan vastata tähän:
haluan kiittää sua.ensinnäkin olet ihanan aito ja rehellinen ihminen sun blogia on mahtava lukea,olet todella taitava kirjoittamaan!onneks löysin sen :)sulla ei ole noussut pissa päähän niinkun monilla monilla muilla kaltaisillasi,tsemppiä sulle!
-kiitos hirveästi! Aivan ihanaa saada tällaista kommenttia välillä :) En ole ikinä kokenut olevani mitenkään hyvä kirjoittaja, kirjoitan vaan suoraan ajatuksia tähän. Ja mukava kuulla etten vaikuta miltään ylimieliseltä pissapäältä :)

Tulevaisuuden suunnitelmat?
En oikeen uskalla suunnitella tulevaisuutta kun taloudellinen tilanne on nyt siinä tilanteessa etten voi suunnitella kilpailuja ja tavotteita niinkuin unelmissani haluaisin. Mutta salaa olen unelmoinut josko joskus lähtisin ulkomaille töihin ja treenaamaan.

Kuka rahoittaa sun kalliin harrastuksen?
Rakkaat vanhempani. Ilman heitä en olisi tässä :) He pistävät kaiken rahan mitä vaan on mahdollista harrastukseeni. He ovat tinkineet lomamatkoista, kotiremonteista ja muista mukavuuksista harrastukseni tähden, ja olen heille ikuisesti kiitollinen!
Käyn myös itse iltatöissä ja Lorella käy vuokraaja josta saan rahaa vähän valmennuksiin ja kilpailuihin.

Oletko perehtynyt koskaan centered ridingiin?Käynyt tunnilla yms?
En ole kovin syvällisesti perehtynyt, muuta kuin lukemalla muiden blogeja ja kuullut kokemuksia. Minulla olisi mielenkiintoa kokeilla ja saisin siitä varmasti uusia tuulia omaan työskentelyyn. CR valmentajat ovat vaan niin kovin kalliita, joten ainakaan tällä hetkellä minulla ei ole varaa käydä tällaisilla tunneilla vakituisesti.

Paras valmentajasi?
Ehdottomasti Marjo Pajulahti! Hän on valmentanut minua esteillä "alusta asti", eli Lupusta lähtien. Meidän yhteistyö natsaa ja koen että tämänhetkinen ratsastukseni on hänen ansiota :)

Minua valmensi myös Lupun kanssa ja hetken Loren kanssa Kati Louhikko kouluratsastuksessa, ja hän on opettanut minulle hyvin perusratsastuksen. Ikävä kyllä minulla ei ole ollut varaa käydä vuoteen vakituisesti koulutunneilla, joten en ole tehnyt paljoa yhteistyötä Katin kanssa tällä kaudella.

Hyvä ystäväni, siskoni, veljeni Janette Gräsbeck on auttanut ja valmentanut minua kouluratsastuksessa tämän kauden. Olen hänelle ikuisesti kiitollinen. Hän kiersi mukanani monet kenttäkisat ja oli SM:eissä mukana ja tukipilarina! Hänen ansiosta Loren ratsastettavuus on nykyään täysin erillainen, paljon parempi. Janette on vasta 17v, mutta uskon että hänestä tulee vielä ihan huippuvalkku :) En olisi saanut SM mitallia ilman Janettea!

Mistä oot ostanut hevosesi ?
Kaikki olen ostanut yksityisiltä hevostalli.netin kautta. Loren ostin hevosenmyyjältä Turusta, mutta Lore oli hänen henk.koht kisahevosensa, eikä välityksessä.

Lempi kouluaine ?
Öö.. ei mulla taida olla :D

Kuinka usein käyt valmennuksissa viikossa ?
Valmentaudun 2-4 kertaa kuukaudessa. Hallikaudella pyrin viikottain ja sitten kisakaudella vähemmän. Omien varojen mukaisesti.


Olen hankkimassa ensimäistä omaa hevosta, olisiko jotain myyntitallia/ välittäjää jolta kannattaisi kysellä ?
Mulla ei ole omakohtaista kokemusta mistään hevosenmyyjistä. Suosittelen sinua ottamaan kokeilureissuille jonkun kokeneen ystävän tai ammattilaisen/valmentajan. Etsi hevosta harkiten ja rauhassa, vaikka se ekakin olisi kiva, kokeile vielä 10 lisää, niin tiedät mihin verrata. Voit käydä yksin kokeilemassa hevosia ja sitten kun löydät mieleisesi, mene toisen kerran joku kokenut mukanasi. Suosittelen myös viemään hevosen klinikalle laajaan ostotarkastukseen, mikäli se on yhtään arvokkaampi.

Mistä ostat hevostarvikkeesi ?
Kaikkialta. Aika paljon ulkomailta. Sitten ihan satunnaisista liikkeistä. Nykyään ostan todella harvoin mitään uutta.. Vanhoilla mennään.

Jos tilaat netistä, niin miltä sivuilta ?
Suurinosa Loren loimista on esim täältä:
http://www.equestrianclearance.com/

Millaiset olivat ensimmäiset kisasi ?
Tarkoitatko ihan ihkaensimmäisiä ratsastuskoulun hevosella vai ekoja kisoja omalla?
Ekat kisat oli elämäni ensimmäisellä ratsastusleirillä. Leirikisa oli tehtävärata johon kuului muutama este ja tehtäviä. Rata piti tietysti suorittaa mahd. nopeasti. Tietysti sitten voitin, ja luulin että ompas tämä voittaminen helppoa ;D
Ekat kisat oli Jeren kanssa Tuomarinkylässä. Maaliin päästiin mutta tyyli niistä oli kaukana.. :D

Phiuuuh! Nyt on vastattu kaikkiin tähän mennessä tulleisiin kysymyksiin :D toki niitä saa laittaa lisää jos haluaa niin vastailen sitten muiden postauksen merkeissä :) Seuraavaks mun täytyy vastata pariin haasteeseen...

4 kommenttia:

  1. millon tulee SMien pitkä postaus :o
    ja teetkö videon siitä?

    VastaaPoista
  2. Hei mitenkä nuo loimien koot menevät tossa nettikaupassa jonka linkitit tähän. Omistan aikalailla samankokoisen hevosen kuin lore, joten mitä kokoa loren tuolta tilatut loimet ovat ? :)

    VastaaPoista
  3. Hei mitä kamoja mm. suojia käytät maastoesteillä, tämmönen mua kiinnostais.

    VastaaPoista
  4. Heippa, teen videon ja postauksen SM:eistä joululomalla, kun mulla on silloin aikaa :) Sori kun on mennyt näin pitkälle...

    Hitsi en muista miten noi loimikoot menee, voin tallilla kattoa mikä koko Lorella on, mutta oon tilannu sieltä n. 155-165 loimia. Weatherbeetaa saa 5cm välein, eli voi ostaa myös 160cm kokoisen loimen.

    Mulla on semmoset ku premier equinen maastosuojat, voin linkittää sen verkkokaupan johonkin postaukseen, oli halvat ja tosi hyvät!!!

    VastaaPoista