Etusivu           Roosa           Amorodio d'Acheronte           Colorado

Maajoukkueleiri 31.1.- 2.2. Ypäjällä

lauantai 15. helmikuuta 2014


Noniin, nyt vihdoin ja viimein myöhässä tulee postaus viime maajoukkueleiristä! Kerkesin kirjoittaa sentään ennen seuraavaa leiriä ;) Lauantailta ja Sunnuntailta sain videota, Lauantaina Senni pääsi ottamaan myös kuvia, joten suurkiitos Sennille!

p.s. tulin lataamaan tän tekstin teille kiireessä tänä aamuna ennen töitä joten antakaa anteeksi jos kappalejaot tai kirjoitusvirheet vähän herjaa!


31.1.-2.2. Meillä oli siis edellinen maajoukkueleiri Ypäjällä. Perjantaina me mentiin paljon puomeja ja sitten jumppa- ja voimatehtäviä. Lauantaina hypättiin pitkää ja isompaa rataa ja sitten vasta Sunnuntaina mentiin koulua. Tällä kertaa kokeiltiin tätä päiväjärjestystä "päinvostoin" koska viimeleirillä useampi hevonen oli vähän liian villinä perjantain kouluvalmennuksissa, Lore mukaanlukien...

Perjantaina päästiin siis heti alkukättelyssä ratsastaan ilman jalustimia! Jouduttiin heti tekemään melko haastavaa tehtävää. Koko opistohallin pitkällä sivulla oli puomi-pysty-puomi-puomi-pysty-puomi-puomi-pysty... etc linja. Meidän piti verryttelyssä ravata siksakkia ravissa näiden puomien yli. Eli uralta esteiden sisäpuolelle vinossa puomin yli ja heti seuraavassa välissä puomin yli takaisin. Ja oli muuten haastavaa, mutta kivaa! Puomit kolisi ja hevoset saivat todella ruveta keskittymään tasapainoonsa ja kontrolliin! Toisella pitkällä sivulla tehtiin sulkua ja jumpattiin hevosia. Ravityöskentelyn jälkeen tehtiin samat tehtävät laukassa. Aluksi se oli taas yhtä säätöä ja säntäilyä mutta sitten löysin aika kivan rytmin ja onnistuttiin aika monta kertaan tekemään siisti suoritus näillä puomeilla vaihtaen aina laukat puomien päällä. Olin tosi tyytyväinen Loreen ja Piialtakin tuli kehuja! 


Verkan jälkeen Piia pisti meidän hyppäämään sellasen innarijumppasarjan ilman jalustimia. Siinä oli varmaan 5kpl n. 80cm korkeaa pystyä peräkkäin in-and-out väleillä. Eihän siinä mukinat auttanu vaan tuulta päin! Aika hyvin sain tasapainon pidettyä mutta tuntu kyllä tosi oudolta sellanen pumppipamppipomppu höykytys kun ei päässy jalustimille istumaan :D Sen jälkeen kun oltiin hypätty niin Piia naurahti "Mä luulin jo et ootte sen verran aikuisia ettette suostuis hyppäämään tota ilman jalkkareita, mut niin te vaan menitte!" :D Kieltämättä vähän nauratti sen jälkeen, mutta hyvin meni.

Sen jälkeen vielä hypättiin sitten nää jumppalinjat läpi, tämä edeltämainittu pystypuomi hässäkkä, sitten oli kolmen okserin linja missä oli jokaisessa välissä 3 laukkaa. Sen lisäksi oli puolikas ympyrä jossa oli 2 kavalettia klo 09 ja 12 kohdalla, klo 15 kohdalla oli portti ja siitä suoraan 5 laukkaa pysty. Lopuksi tultiin ne kaikki putkeen ratana ja suurimmillaan esteet olivat varman 120cm kieppeillä. Lore hyppäs superhyvin selän läpi teräväst ja työskenteli tosi rennosti koko tunnin ajan! YHTÄKÄÄN puomia ei tullut alas, olin niin ylpeä!! Piia vielä kysyi, että miten hän muisteli että mun hevonen olis ollut varomaton ja välinpitämätön PM:eissä syksyllä. Vaan eipä oo enään, nyt se oikeasti yrittää!

Tältä tunnilta en saanut yhtään materiaalia kun kaikilla oli omia menoja ja tunteja niin en saanut ketään nakitettua kuvaamaan :( Toivottavasti ymmärsitte mun selityksen!




Eka ilta meni siis oikein mukavissa merkeissä ja ilta meni seuratessa estemaajoukkuelaisten menoa kun junnut olivat Piian treenissä. Oli monin tavoin aika erillaista meininkiä, hevoset liikkuivat eritavalla ja ratsastajat ratsastivat erillailla. Niin sitä eroa vaan muodostuu aika paljonkin tällä tasolla este- ja kenttäratsastajien välillä, vaikkei ehkä uskoisi kun molemmissa lajeissa kutienkin hypätään.

Lauantaina meillä oli heti aamusta ohjattua liikuntaa Hevosopiston kuntosalilla. Tehtiin aluksi mukavaa alkujumppaa erillaisilla liikkeillä ja askelkyykyillä. Sen jälkeen meillä oli kuntopiiri, missä tehtiin 4 kierrosta putkeen! :D Meidän ohjaaja sanoi, että meidän ryhmä oli siihen astisista maajoukkueryhmistä kaikista kovakuntosin! Että muut ryhmät olivat tehneet 3 kierrosta taukoineen! Täytyy kyl sanoo et vika kierros rupes jo oikeesti ottaa lihaskunnon päälle, varsinkin niissä punnerruksissa joita en osaa. Hiki ja lämmin tuli, mutta oli kyllä kivaa! Kuntopiirin jälkeen tehtiin vielä lihaskuntoliikkeitä ja sitten lyhyet venyttelyt. Ensi kerralla on luvassa syventävää venyttelyä, kun sitä vähän ääneen toivoin! ;) ahh ihanaa!


Jumppatuokion jälkeen lähti heti valmennukset pyörimään mutta mulla oli oma tunti vasta iltapäivästä. Kerkesin ennen omaa tuntiani käydä Loren kanssa kävelemässä maasta käsin ja seuraamassa muiden A-rengaslaisten hyppäämistä. Jossain vaiheessa se oma tunti sitten koitti ja Lore tuntui verkassa ihan hyvältä. Rento ja kuuliainen, vähän ehkä liiankin kuuliainen kun se tuli jokaisesta pidätteestä niin takasin! Verryttelyhypyt sujui tosi hyvin ja Lore oli tosi skarppina! 

Sitten kun ruvettiin hyppäämään sellasta kaarevaa okseri-okseri-kapea linjaa niin rupesi tulemaan jo pieniä haparointeja. Lopuksi kun hypättiin rataa niin sain sitten Loren kieltämään alkuradasta sarjan a-osalle. Sille tultiin taas kaarteesta enkä nähnyt paikkaa, joten en sitten tehnyt mitään. Lore pysähtyi ja taas mun "paniikki" sai ruokaa kasvaakseen. Tulin sarjalle uudestaan ja tällä kertaa paikka oli ihan ok mutta Lore epäröi ja teki huonon hypyn ja kielsi b-osalle. Siinä vaiheessa menin taas ihan lukkoon ja paniikkiin ja taas mun päässä alkoi soimaan sama virsi: "en osaa en pysty pilaan tän hevosen". 

Sarjaa laskettiin mulle pari reikää ja sitten tulin uudestaan. Piia käski nollata aivot ja relaamaan. Sen jälkeen kun uskalsin antaa taas Loren laukata enemmän niin rata alkoi sujua. Ongelmia oli myös trippeli-pysty sarjalla kun tulin sillekkin ihan liian hiljaa ja Lore ei venynyt yhteen askeleeseen joten otti kaksi ja sitten mentiin läpi b-osasta jne.. Niitä ei vain tullut videolle. Mutta siitäkin pääsin sitten yli kun Piia käski LAUKKAAMAAN!! Ja sitten kun laukkasin niin kaskummaa ne hypytkin onnistuu -.-'  Lopuksi jäi siis ihan hyvä fiilis ja että voitin vastoinkäymiset ja sain hyviä hyppyjä alle. 


Pahoittelut että videon kuva on venähtänyt leveyssuunnassa, en tiedä mistä johtuu..

Loppukommenteissa Piia sanoi mulle, että vika ei ole nyt hevosessa, ei mun taidoissa, vaan mun päässä. Mun pitäs luottaa paaaljon enemmän itseeni ja mun taitoihin. Mä osaan tän homman ja pystyn siihen, nyt mul on vaan joku juttu menossa itseni kanssa. Mä itse luon mörköjä esteiden alle ja mun naamasta kulma näkee kun jäykistyn jossain vaiheessa ihan kokonaan ja lopetan ratsastamisen. En tiedä mistä tää ongelma ja epävarmuus on nyt tullut mulle, mutta toivon että pääsen siitä yli mahd. nopeasti. Olin iloinen että Piia kannusti mua eikä lynkannut mua ihan maahan. Mun täytyy nyt saada ratatreeniä alle ja itseluottamus ja rohkeus takaisin!

Seuraavana päivänä meillä oli sitten vuorossa koulua. Vähän mietitytti että miten Lore mahtaa jaksaa, kun se väsyy leireillä aina paljon kun treenataan lämpimässä hallissa, toisin kuin kotona. Muutenkin kun se on kova hikoilemaan niin on sitten näissä olosuhteissa aina ihan vaahdossa vaikka se ei olisikaan mitenkään väsyneen oloinen. 

Opistohallissa oli koulurata pystyssä. Aloitettiin laukkaamalla kouluradan ulkopuolella. Tehtiin aina pitkät sivut keskilaukkaa niin paljon kuin hevosista irti lähti, ja sitten ennen lyhyttä sivua hevonen takaisin ja koottuun laukkaan, istunnalla. Parin toiston jälkeen Lore rupesi toimimaan yllättävän nopeasti ja yllätti Piiankin! Meijän ei kauheen montaa kertaa tarvinnut näitä tehdä kun saatiin jo käsky kävellä ja jäädä odottamaan muita. 

Kouluaitojen sisäpuolella tehtiin aluksi pysähdyksiä, pyrittiin siihen, että saataisiin hevoset pysähtymään tasan, noh, harjoitusta harjoitusta... Sitten voltteja ja samaa työskentelyä ravissa, voltteja pysähdyksiä siirtymisiä. Sitten siirryttiin tekemään ravissa sulkuja. Toisella sivulla pitkänsivun alusta lähdettiin tekemään sulkua kohti keskihalkaisijaa, eli diagonaalia pitkin. Toisella pitkällä sivulla tehtiin uraa pitkin. 

Saatiin paljon noottia että meijän ryhmän hevoset on kankeita kuin kanki kaikkoset. Et tässä vaiheessa talvee pitäs jo tän tason hevoset rupee taipuu rungostaan eikä pelkkä ympyröiden ratsastelu riitä... Sain myös pienen ahaaelämyksen miltä sen sulun pitää oikeasti tuntua diagonaalilla tehtäessä. Ennen olen ratsastanut liikaa takaosaa edelle, mitä tekee tosi moni ratsastaja. Lopuksi toiseen suuntaan sulut sujuivat ihan mukavasti, mutta näitä meidän pitää tehdä ehdottomasti kotiläksynä, että saadaan hevosia notkeammiksi! 

Tässä vaiheessa Muusa pääsi vasta kuvaamaan kun hän oli itse ollut ratsastamassa edellisellä tunnilla joten joutui kiiruhtamaan että kerkesi kuvaamaan edes mun tunnin loppua :D Eli sulkujen jälkeen tehtiin vielä impulssimaisia siirtymisiä ravin sisällä. Joka toinen kirjainväli eteen ja jokatoinen taakse. Hevosten piti olla nopeita ja kuuliaisia niin jarrujen kuin kaasunkin kanssa. Tässä vaiheessa mulla ja Lorella rupesi pakka hajoamaan, kun melkein koko tunti oltiin työskennelty harjoitusravissa joten mulla rupesi loppumaan voimat keskivartalosta ja Lorella kantovoima. Alussa Lore oli oikeesti tosi hyvä työstää ja siitä ravista löytyi jo pientä swengiä! Lopputunnista se selkeästi väsyi mutta jaksoi yrittää loppuun asti! Näiden jälkeen ratsastettiin hevosia vielä reippaamassa temmossa vähän pidemmällä kaulalla sekä ravissa että laukassa. 


Pahoittelut että videon kuva on venähtänyt leveyssuunnassa, en tiedä mistä johtuu..

Olin Loreen tosi tyytyväinen. Se oli koko tunnin niin vastaanottavainen ja keskittynyt, ei mitään kiukutteluja! Huikea parannut siihen katsastusleiriin verrattuna. Harmittaa tosi paljon etten saanut alkutunnista videota, niistä keskilaukoista ja suluista, Lore oli niin hieno.. mutta ehkä joskus! Ja onhan nää lopputunninkin videot teille parempi kun ei mitään! :) Videolta näkyy kun mulla rupee istunnassa pakka hajoamaan varsinkin noissa keskiraveissa, kädet nousee ja selkä menee kyttyrälle. Mutta treeniä treeniä, kyllä se siitä!

Kaikinpuolin olin tyytyväinen leiriin, paljon vaikeuksia mutta päästiin vaikeuksien kautta "voittoon". Eli hirveästi opittavaa ja päästiin ratkomaan niitä oikeita ongelmia, varsinkin esteillä! Piialta tuli palautetta, että meissä on paljon hyvää. Olen kuulemma teknisesti vahva ratsastaja, mutta nyt kaivataan sitä suorittamisen varmuutta ja tasapainoa omaan tekemiseen. Että saataisiin ne kilpailusuorituksetkin menemään hyvin ja kisatulokset tasoittumaan ja turhat epäonnistumiset pois. Eli vielä se viimeinen pisara jotta hommat rupeisi sujumaan ja kisamenestystä tulemaan! Siihen siis tähdätään!

Pakattiin tallilla rauhassa kamat autoon ja siivottiin karsinat kun hepat saivat vielä tunnin jälkeen vähän levätä ja syödä. Sitten hepat autoon ja menox. Niin tosiaan Muusa ja Hops oli leirillä mun kyydillä ja mä majotuin Martinan kanssa sen hevosrekassa! Lotta sairasti sillävälin kotona ja toivottavasti pääsee seuraavalle leirille! :( Lähdettiin kaikki samaan aikaan ajamaan kotiin Ypäjältä ja pysähdyttiin vielä yhdessä Martinan ja Muusan kanssa Forssan ABC:lle syömään gurmeeateriat ja sitten kotia kohti! 

Seuraava leiri onkin jo ensi viikonloppuna 21.-23.2, joka onkin sitten viimeinen (nyyh) hallileiri. Sen jälkeen meillä onkin enään keväällä sitten maastotreenit ja sitten kesällä valmistelutreenit Pohjoismaiden mestaruuksiin. Ihan kauhistuttaa että kisakausi lähestyy ja tuntuu ettei olla kehitytty tarpeeksi eikä olla valmiita kisoihin... :S 

8 kommenttia:

  1. Voisitko joskus tehdä kirjoituksen siitä paljon sinulla/perheelläsi menee rahaa joka kuukausi tällä tasolla ratsastamiseen? Esim tallipaikat, kengitykset, kilpailut ja valmennukset? Olisi todella mielenkiintoista lukea, että kohtaako aavistukset yhtään todellisuuden kanssa! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mä olen kyllä harkinnut tekeväni, mut en vielä oo päättäny teenkö. Se on kuitenkin ehkä vähän sellanen asia etten haluaisi tuoda mun perheen "yksityisasioita" julki. Mutta siis käytännössä mun vanhemmat maksaa tällä hetkelä tallivuokran, johon saavat apua vuokraajalta joka käy Lorella 2x/viikko. Mä maksan mun osa-aikasella työllä kaikki nää valkat, kisat, ruoat, varustehankinnat ja eläinlääkärit. Nyt kun valmistun koulusta niin vanhempani irtisanoutuvat kokonaan hevosen maksamisesta. Kotona saan asua mutta kaikki kuluni saan jatkossa itse maksaa.. :)

      Poista
  2. Ootko tutustunut henkiseen valmennukseen? Katri Syvärinen on ainakin juuri ratsastajiin perehtynyt, nettisivut löytyy täältä: http://www.ridingflow.fi/

    Eikö muuten maajoukkueessa ratsastaville järjestetä mitään henkiseen valmennukseen liittyvää? Monessa muussa lajissa taitaa tämä olla jo käytössä, ja muistaakseni Noora Forsten ainakin kävi ahkerasti psykologilla silloin kun aktiivisesti kisasi.

    Mun mielestä on hienoa, että uskallat ottaa blogissasi esille tämän henkisen puolen. Varmasti monella ratsastajalla tämä on asia, johon ei yleensä saa minkäänlaista (ammattitaitoista) tukea, ja jota on yksin vaikea lähteä korjaamaan. Henkinen puoli vaikuttaa kuitenkin tosi paljon suoritukseen, ja siksi siihen oikeasti tulisi panostaa paljon enemmän.

    Tsemppiä sulle tämän ongelman ratkomiseen, toivottavasti onnistut! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vinkkinä olisi psyykkisen valmennuksen luentoja tulossa Riihimäellä
      http://dtt.sporttisaitti.com/?x103997=151660

      Luennollaa saa myös harjoitteita, joita voi hyödyntää omassa treenissä.

      Poista
    2. Kiitos ensimmäiselle Anonyymille linkistä. Olin tutustunutkin Katrin sivuihin jo aijemmin. Olen ottanut Katriin yhteyttä ja siitä kirjoitan myöhemmin lisää! :) Ei, meillä ei oo ollut maajoukkueleirillä henkistä valmennusta. Jota kyllä ihmettelen, koska varsinkin kenttäratsastus vaatisi psyykkistä tukea ja rohkeutta. Olen kanssa huomannut että henkinen puoli on ihan yhtä suuri osa ratsastusta kuin fyysinenkin! Kaikkihan lähtee sieltä ajatuksista :)

      Ja kiitos myös toiselle anonyymille vinkistä! :)

      Poista
  3. Hyvä Roosa! Olet paljon kehittynyt. Tässä lajissa on niiiin paljon opittavaa. Olen sanonu (harrastelijoille), jos tuntuu että menee hyvin, niin sitten pitää mennä valmennukseen. Muuten on liian kiltti eikä vaadi itseltään mitään. Toivottavasti ymmärsit pointin. Toisille riittää harrastelu, opettelemista tässä lajissa silti.
    onko tuo esteongelma tullu siittä, kun teit asiat oikein. Ja silti se pudotti. Kun ei enää pudottele niin yliratsastaminen/käsijarru jåäny päälle. Itsellä oli ongelma, ku hevonen alkoi kielteleen, ni ratsastin enemmän eteen, muttei riittävästi pidättele eli pitkä hevonen. Ja vielä varmemmin kieltää.

    Tsemppiä!!!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi miten ihana kommentti! Mullakin on se kehittymisenhalu niin kova etten oikein tyydy koskaan jäämään siihen mukavuusalueelle, ja sitten tuntuu siltä ettei koskaan mene hyvin, vaikka se ei pidä paikkaansa!

      Luultavasti on, koska mä ylianalysoin mun ratsastusta ja tekemistä kun Loresta tuli varomaton rataesteillä. Ratsastinko liikaa, liian vähän... Aina voi ratsastaa paremmin mutta mulla se meni ehkä yliratsastamisen puolelle ja nyt se on siinä pisteessä että teen jo liikaa ja väärin. Eli mun pitäs saada nollattua mun pää ja yksinkertaistaa mun ratastusta. Ja musta tuli epävarma hyppääjä koska aina pelkäsin sitä puomin putoamista :/ Noh, ehkä tää tästä! Tsemppiä myös sinne!

      Poista
    2. Kyllä se, pikku hiljaa ;) Kiitokset!
      Kiva, kun jaksat kirjoittaa, vaikkei pelkkiä onnistumisia tule. :)

      Poista