Etusivu           Roosa           Amorodio d'Acheronte           Colorado

Viikkokuulumiset

lauantai 8. helmikuuta 2014

(c) Emmi Eskelinen. Näitäkin kuvia tulossa lisää... kunhan kerkiän!
Viikko on mennyt taas hirveän nopeasti ja oon ollu niiin kiireinen. Maajoukkueleiri meni hyvin, ihan sairaan rankka leiri ja olin niin poikki sen jälkeen, mutta sain ihan kamalasti hyötyjä taas siitä leiristä joita työstää kotona! Mutta leiristä kirjoitan teille oman postauksen, nyt kerron äkkiä tämän viikon kuulumiset :) 

Maanantaina juoksutin Loren ja se liikkui yllättävän letkeästi ja rennosti, sillä luulin että se olisi ihan maitohapoilla ja väsynyt leirin jälkeen, mutta ei! Tiistaina herralla oli palautus-vapaapäivä ja sitten keskiviikkona Emppu tuli ratsastamaan sillä. Halusin Empun käyvän siellä selässä pitkästä aikaa, että tietäsi miltä hevonen nyt tuntuu ja mitä siinä pitäisi korjata. Emppu meni ekat puoli tuntia kangilla ja sitten minä hyppäsin selkään ja Emppu vähän neuvoi samalla kun ratsasti jo seuraavaa hevosta.

Emppu myönsi Loren ravin olevan tosi haastava ja vaikea. Siinä on vaikea istua, ratsastaa tai vaikuttaa. Lorella ei oikein ole mitään tiettyä raamia tai tahtia siinä. Joten meidän pitää nyt tehdä ja näyttää sille haluttu tuntuma, ja asento missä työskennellään. Nyt se on ajoittain hirveä häslä ja rauhaton eikä oikein pysy tasaisella tuntumalla vaan se höseltää sen päänsä kanssa kokoajan itse jolloin tahti rikkoutuu ja kokonaisuus näyttää epätasaiselta. Lopussa sain ravissa jos tosi hyviä pätkiä kun sain Loren pysymään suht vahvalla tuntumalla, mutta samalla kuuntelemaan istuntaa! Ai että mikä fiilis, kun hevonen OIKEASTI työntää takajaloilla tuntumalle ollen jopa vähän vahva, mutta silti kuuntelee istuntaa 100%! Se oli niin hyvä niissä pätkissä että lopetettiin sen päivän työskentelyt siihen.

Mulla muuten aukes polvi aika kivasti tolla ratsastuskerralla :D Mulla tuli vasempaan polveen rakko maajoukkueleirillä, ja se sitten nyt ratsastaessa aukesi. Ei uskois että pienestä nirhaumasta tulisi niin paljon verta! Ratsastuksen jälkeen huomasin kun hyppäsin selästä, että koko satulan vasen siipi ja mun vasen polvi housuista oli aivan veressä! Sitä oli joka puolella. Se näytti paljon dramaattisemmalta miltä se tuntui, vähän nyt kirveli mutta näytti siltä kuin verta olisi tullut tosi tosi paljon. Otin kuvan housuista kotona ihan teitä varten ;D hehe.. 


Tässä ei näytä niin pahalta miltä oikeesti näytti :S yöh...
Aikasemmin keskiviikkona kävin päivällä Aira Toivolan kanssa kuntosalilla! Aira tuli tekemään mulle räätälöidyn ratsastajan kuntosaliohjelman. Laitettiin mun ohjelmaan liikkeitä jotka vahvistaisi niitä lihaksia jotka auttaa ratsastuksessa ja parempaan istuntaan. Liikkeitä ja oikeita liikeratoja harjoitellessa kyllä tuli hiki!! Ja tuli taas huomattua kuinka huono olen punnertamaan, joten niitä saankin sitten tehdä paljon kevään aikana.. :D Nyt on siis ohjelma jota pitäisi noudattaa 3 kertaa viikossa säännöllisesti. Olen niin innoissani, sillä uskon että tästä ohjelmasta on juuri minulle oikeasti hyötyä. Liikkeet tuntuivat todella tehokkailta ja oikeissa paikoissa, missä ratsastaessakin tuntuu. 

Nyt puhkun intoa ja täytyy säilyttää tämä into niinäkin hetkinä kun tekisi mieli jäädä sänkyyn makaamaan kun pitäisi lähteä sinne salille rehkimään pitkien päivien jälkeen. Kuntosalin lisäksi pyrin keretä käymään pilatestunneilla 1-2x viikossa! Täältä tullaan parempi kunto, kroppa ja parempi ratsastaja-minä! En aijo luovuttaa vaikka takapakkia ja salakavalia kiloja on vähän tullutkin takaisin ;) Aira tekee mielellään myös muille kuntosaliohjelmia. Voin vain suositella, koska Aira suunnittelee jokaiselle henkilökohtaisen ohjelman ja juuri sellaisen mikä tukee ratsastusta ja jaksamista arjessa. Mulla ainakin motivaatio nousi hurjasti kun nyt tiedän, että mulla on ohjelma joka oikeasti auttaa mua myös kilpailusuorituksissa eikä vaan mikään perus saliohjelma jota käyn pumppaamassa ihan vaan pumppaamisen vuoksi. 

 ELI, jos haluat kehittää lihaskuntoasi ja jaksamista ratsastuksessa, otappa yhteys Airaan ja kysy henkilökohtaisesta saliohjelmasta! Airan yhteystiedot löydät osoitteesta www.ratsastuspilates.fi. 

Torstai-aamuna yhteistyö Airan kanssa jatkui, sillä hän tuli pitämään mulle ja Lorelle yksityistunnin. Kun olen murehtinut tänne bloginkin puolelle mun makarooni-istuntaa, niin koitettiin vähän paneutua siihen ja sitten niihin avotaivutuksiin, jotka ovat mulle akilleksenkantapää. Yksityistunti teki kyllä todella terää! Kun Aira keskittyi koko tunnin muhun, niin en päässyt missään vaiheessa "livistämään" työnteosta vaan jouduin oikeasti keskittymään istuntaani täysillä koko tunnin. Aluksi tuntui taas siltä ettei tästä tule yhtään mitään, polvi puristaa ja jalat heiluu ja perse paiskii satulaa ja äh. Ja kaikki tää tuntuu musta 10 kertaa pahemmalta kun todellisuudessa näyttää. Pari kertaa meinasin heittää ihan läskiksi mutta onneksi en lähtenyt siihen vaan sinnikkäästi jaksoin yrittää. 

Avotaivutuksia saatiin vääntää aikalailla. Se vaan jostain syystä on mulle niin vaikee juttu. Jokainen ratsastaja varmasti osaa pistää hevosen poikittamaan ja ratsastaa "avoa", mutta se teetkö sen oikeaoppisesti onkin sitten ihan eri juttu. Oon mä niitä avoja ratsastanu tässä 12v mutta iha päi helvettiä, ja toisilla hevosilla niitä on huomattavasti helpompi harjoitella. Mut Loren kanssa ne on tosi vaikeita. On siis päättäny tarttua härkää sarvista ja opetella ratsastamaan ne avotaivutukset oikeaoppisesti kokoavana liikkeenä eikä vain poikituksena.

Monien toistojen jälkeen rupesi tulemaan niitä "toivon pilkahduksia". Tuli muutamia tosi hyviä pätkiä ja olin ihan JES! Nyt mä tajuan! Mun pitää keskittyä itsessäni avoa ratsastaessa ulkokylkeen ja vatsalihasten käyttöön. Oon ennen lösähtänyt painon kanssa sisäpuolelle ja takanojaan, joka ajaa hevosta joka suuntaan ja avuilta pois. Olin niin onnellinen kun onnistuin ratsastamaan pari oikeasti hyvää pätkää, Airakin oli tyytyväinen!  Avojen jälkeen Lore tasottui mukavasti tuntumalle ja oli äärettömän rento ja pehmeä. Aira otti vähän puhelimella videota kun menin loppuraveja ja sitten istuin hetkeksi alas että sain nähdä miltä istuntani nyt näyttää. Latasin teillekkin sen videon nähtäväksi :)


ja TAAS Tää video on ihan levähtänyt!! Miksi?!


Viikonloppu mulla meneekin sitten töissä ja kuntosalilla ja ensi viikolla pitäis sitten taas hypätä Lorella ja sun muuta juttuja :) Koitan keretä huomenna kirjoittamaan sen maajoukkueleiripostauksen!! Videoita ja KUVIA tulossa ;)





Ja ainiin! Luitte varmaan postauksen jossa kerroin uusien kisavarusteideni suunnittelusta. NYT teillä on mahdollisuus tilata myös uudet kisakamppeet tarjoushintaan! Keravan Horse & Rider palvelee ystävänpäivänä klo 10-19. Sinä päivänä voit kustomoida itsellesi ja/tai ystävällesi yhteensä 2kpl Equilinen tuotetta ja saat alennusta molemmista tuotteista -20% ! 


Kampanjassa mukana mm.

- Octagon huopa
- Korvahuppu
- Kisatakki
- Fleece-/Villaloimi
- Karsinaverho 

Myymälässä on väri- ja teremallit nähtävillä josta on helppo suunnitella! Toimitusaika näillä kustomoiduilla tuotteilla on n. 2-4 viikkoa. Toki voit tilata itsellesi näitä kustomoituja tuotteita milloin vain, mutta ystävänpäivänä saat alennusta -20% ! Joten nyt eikun tilaamaan uudet hienot kisavermeet ;) Itse odotan innolla omia varusteitani!

8 kommenttia:

  1. Itse olen joskus ollut ratsastuspilateksessa ja huomasi itsestään löytyvän aivan uusia lihaksia ja ratsastaessa ei olisi koskaan kuvitellutkaan olevan sellaisia vinous ongelmia ja tuntui kuin ei osaisi oikein mitään kun kaikessa neuvottiin, mutta hirmuisesti se auttoi kyllä se semmoinen :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siitä on kyllä apua, mä oon nyt kohta vuoden käynyt airan tunneilla epäsäännöllisesti ja nyt rupeen käymään taas vähän aktiivisemmin jottai saisin kisakaudelle jotain tolkkua tohon mun istuntaan.. :)

      Poista
  2. Voi polvea, toivottavasti paranee nopeasti eikä haittaa treenejä jatkossa! Tekis varmaan hyvää monelle saliohjelma, minut mukaan lukien heh :D

    Tiedätkö muuten onnistuuko noiden itse kustomoitujen huopien tilaaminen alella netistä? Ei oikein ole asiaa sinnepäin mutta tarvetta uusille huoville olisi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onnistuu kyllä! :) Helpoiten onnistuu jos tilaa sähköpostilla horserider@kolumbus.fi tai puh: 09 2424200. Huovat sitten laskutetaan :)

      Poista
  3. Ihailen sinua, kun jaksat kaiken pakollisen (työ, opiskelu, mitä sulla nyt onkaan) ohella treenata ja ratsastaa vapaa-ajalla noin ahkerasti. Ja miten paljon teet töitä ratsastuksesi parantamiseksi! Sulla on todellinen urheilijan asenne ja sielu :)

    VastaaPoista
  4. tsemppiä tulevaan kauteen, yhdyn edelliseen. Aivan loistava asenne ja tahto sinulta löytyy.
    Varmasti hyvät tukijoukot (poikaystävä/perhe) auttaa sinua eteenpäin ja tukee vaikeina aikoina,
    huohh olisipa minullakin! :>

    tämä kyllä tilaa huovan! :)

    VastaaPoista